tirsdag den 29. november 2011

Om holdbarhed og sidste salgsdato

Jeg var i Føtex i går og kom forbi en hylde med Pizzadej, der var mærket ned til 5,00 kr. Normalpris var 16,95. Altså under 1/3 af prisen. "HURRA, Føtex!", tænkte jeg og snuppede en pakke, - og jeg er sikker på, at de fire resterende pakker, der også var mærket med et stort gult klistermærke, ville ryge ned i indkøbskurven hos andre kunder, inden dagen var omme.
Årsagen til den lave pris var, at i går var sidste salgsdato på varen.

I min verden betyder "Sidste salgsdato" den sidste dag, som varen må sælges i butikken. IKKE nødvendigvis den sidste dag, varen kan anvendes. Her lader jeg den sunde fornuft råde. I dette tilfælde har jeg anvendt pizzadejen i dag - altså dagen efter -, og der kom en ganske fin madpakke-pizza ud af det.

Glædeligt at se, at Føtex i stadig højere grad mærker varer, der nærmer sig sidste salgsdato, kraftigt ned, så de kan blive solgt - og anvendt - i stedet for at ende i Føtex' (aflåste!) affaldscontainer.

Andre producenter vælger at skrive "Mindst holdbar til...". Det er den dato, hvortil producenten garanterer produktets friskhed. Jeg kan bedst lide mærkningen "Mindst holdbar til..." frem for "Sidste salgsdato", idet den mærkning giver muligheden for, at varen formentlig er holdbar i hvert fald et par dage ekstra, og i enkelte tilfælde i op til flere måneder/år (dåsemad etc.).

Hvad er din holdning til holdbarheds-mærkning på vores fødevarer?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gider smide et par linier. Det sætter vi stor pris på. :-)