onsdag den 7. december 2011

Lidt om det "at skralde"

For omkring 5 år siden hørte jeg for første gang om det at skralde. Og på det tidspunkt havde jeg ingen anelse om, hvor meget brugbart affald, der var tale om. Jeg prøvede det så, sammen med min mand - mest fordi vi havde en dyr husleje og manglede penge til mad, men også bare for nysgerrighedens skyld.
I starten fandt vi ikke så meget mad, vi kunne bruge, da det meste var enten helt ødelagt eller for gammelt. Men senere flyttede vi til en anden by, og så var det pludselig noget helt andet. Vi fandt så meget mad, at vi ikke kunne bære det hjem! Og det fejlede intet - det var ganske fin mad.
De første par gange var vi næsten helt mundlamme, vi fandt grøntsager, brød og andre udmærkede varer, som blot var blevet kasseret.
Jeg var ret forarget over, at så meget mad kunne blive smidt ud, når der sidder mange i hele verden og sulter og ingenting har. Og hvorfor i det hele taget smide al den gode mad ud?!
Det er vanvittigt, og medmindre man selv har prøvet at skralde, har man ingen forestilling om, hvor store mængder det drejer sig om. Det giver ikke ret meget mening, at butikkerne ikke har mulighed for at sælge varerne til en billigere pris, i stedet for at lave så stort et madspild.
Jeg vil opfordre ALLE til at skralde! Personligt har det hjulpet mig og min familie på den måde, at vi har fundet mad og ikke følt, at vi har måttet sulte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gider smide et par linier. Det sætter vi stor pris på. :-)